Аналіз і
синтез є протилежними і водночас нерозривно пов’язаними між собою процесами. В інформаційно-аналітичній
компетентності керівників ПТНЗ синтезуючі вміння і навички ми розглядаємо як
окремий компонент, належна сформованість якого дозволить кваліфіковано
виконувати синтез інформації. В науковій літературі під синтезом розуміють процес
реального і уявного об’єднання різних сторін, частин предметів у цілісну
систему. В науковому світі саме синтезові відводиться пріоритетна роль.
Американський соціолог Елвін Тоффлер зазначає: «Я впевнений, що сьогодні ми
стаємо на порозі нової ери синтезу. В усіх галузях знань – від точних наук до
соціології, психології і економіки, особливо економіки – ми, ймовірно, побачимо
повернення до великомасштабного мислення, до узагальнювальної теорії, до складання
частин знову в єдине ціле».
Однак, як свідчить вивчення
наукових праць з методології, акцентуючи увагу на важливості операцій синтезу в
будь-якій діяльності людини, насамперед в управлінській, дослідницькій, його
методи не достатньо прописані. Зважаючи на необхідність розвитку в керівників
ПТНЗ умінь синтезувати (синтезуючі вміння), ми звернулися до сучасної
філософської літератури. Наш співвітчизник, філософ О. Малюта, розкриваючи
проблеми сучасної світоглядної парадигми, акцентує увагу на прояві в наш час
тенденції до інтеграційних процесів у всіх сферах людської діяльності, що
вказує на явну недостатність аналітичної компоненти в аналогічних процесах. Він
наголошує: «Така недостатність потребує, з однієї сторони, збереження
аналітичних можливостей в стандарті мислення (навіть їх ще більшого розвитку),
з іншої необхідно розширити мислення до здатності виконувати операцію
синтезу, без якої ні розуміння, ні реалізація інтеграційних процесів принципово
неможливі».
Таким чином, керівник ПТНЗ, маючи справу із складними і системними
предметами, має приймати рішення, розробляти сценарії подальшого розвитку
процесу підготовки кваліфікованих робітників на основі реалізації процедур
аналізу та синтезу здебільшого просторово-часових частин, що зумовлює практичну
діяльність людей, яка ґрунтується на з’єднанні та роз’єднанні. Доцільними є
також логічний аналіз і синтез, на яких будується наукове пізнання.
Найбільш
важливою процедурою обробки інформації є синтез
даних – логічне об’єднання елементів інформації, яка зовні не має зв’язків,
в систему єдиної спрямованості. Щоб це зробити, необхідно сформулювати
гіпотезу. На цьому етапі роботи з інформацією мають бути розв’язані такі
завдання:
- встановлення зв’язків між розрізненими елементами;
- укладання їх в єдину логічну схему (наприклад, описова модель об’єкта – кваліфікованого робітника або модель поведінки керівника ПТНЗ в умовах децентралізації управління);
- формулювання на основі розроблених моделей гіпотези;
- визначення потреби в тих відомостях, яких не вистачає;
- визначення завдання щодо їх знаходження.
Розкриваючи
сутність роботи з інформацією, І. Нежданов виокремлює варіанти синтезу, що
найбільш широко використовуються на практиці. Це:
- опис;
- групування даних;
- типологізація;
- причинно-наслідковий аналіз;
- гіпотетичний метод.
Розглянемо характеристику
методів синтезу інформації, наведену дослідником:
- Опис – здійснюється в межах завдання, визначеного аналітиком, і слугує абстрактному (умоглядному) пізнанню, відображенню різних сторін об’єкта, явища або події (процесу), що вивчається. За допомогою опису інформація перетворюється в той вигляд, котрий дозволяє використовувати її як матеріал для пояснення подій, що відбуваються (змін). Опис ще можна розглядати як модель предмету, який описують. Опис подій можна робити, відповідаючи на запитання: «який?, яке?, яка?, скільки? тощо», тобто схарактеризувати його якісні і кількісні сторони, властивості предмета, явища, події, процесу. Цим опис відрізняється від констатації фактів, яка лише відповідає на запитання: «що?, де?, коли?», тобто виявляється лише наявність або відсутність певної події, зміни. Головним є характеристика об’єкта, що вивчається, виявлення якостей, особливо тих, що відрізняють його від маси подібних. Тому чим детальніший опис, тим більше відомостей можна одержати про предмет (об’єкт) дослідження.
- Групування даних – упорядкування даних за певною ознакою залежно від мети, визначеною аналітиком (за рисами характеру, видами діяльності, подіями тощо). Групування дозволяє зв’язати розрізнені факти в єдину систему, яка відповідає тому чи іншому припущенню, робочій гіпотезі тощо. Групування доцільно здійснювати в такій послідовності: скласти блок-схему опису об’єкту, що вивчається → сформувати укрупнені блоки → всередині них сформувати групи → всередині груп сформувати чарунки.
- Типологізація – пошук стійких сполучень властивостей ситуацій, процесів, подій, феноменів (наприклад, ознаки, що характеризують певну групу людей в залежності від їх професії, місця в структурі управління організацією, моральних якостей, соціального статусу тощо).
- Причинно-наслідковий аналіз – причинною залежністю є зв'язок явищ, одне з яких породжує друге. Перше явище називають причиною, а друге наслідком. В часі причина завжди передує наслідку. Однак причинно-наслідковий зв'язок не можна зводити до звичайної послідовності подій.
Причинно-наслідковий
аналіз можна здійснити кількома логічними методами:
- метод виключення;
- метод схожості;
- метод відмінностей;
- гіпотетичний метод;
- метод моделювання – експертні системи, статистичні методи, самонавчаючі алгоритми.
Таким чином,
постійно розвиваючи уміння і навички з аналітико-синтетичної переробки
інформації, керівник не тільки вдосконалює свій професіоналізм, підвищує рівень
ефективності управлінської діяльності, отримує нові знання, а й продукує нові
знання, вдосконалюється як дослідник, що підвищує рівень його суб’єктності,
управлінської та особистісної культури, залучаючи до цього процесу підлеглих,
формує комплементарну команду, здатну швидко реагувати на зміни.
Немає коментарів:
Дописати коментар