Шукати в цьому блозі

вівторок, 29 січня 2013 р.

МЕТОДИ ПОШУКУ ІНФОРМАЦІЇ В ІНТЕРНЕТІ



Розвиток суспільства в ХХІ ст. характеризується переходом в інформаційну цивілізацію, що зумовлює динамічний процес наукового знання та експоненційне його зростання. Обсяг наукової, політичної, культурологічної та іншої інформації зростає досить швидкими темпами, що ставить перед людиною проблему виживання в інформаційних потоках. Розв’язання цієї проблеми можливе за умов технологізації інформаційних процесів, під якими розуміють виникнення, передачу, нагромадження, пошук та обробляння інформації. Технологізація інформаційних процесів актуалізує методи й методики пошуку інформації в новому інформаційному середовищі – Інтернеті, які відрізняються від традиційних, і мають іншу класифікацію.
Видами пошуку в Інтернеті є:
повнотекстовий пошук – здійснюється по всьому змісту документа (прикладом такого пошуку може бути будь-яка інформаційно-пошукова система (ІПС): www.yandex.ruwww.google.comYahoo!BaiduBing тощо;
  • пошук за метаданими – пошук за деякими атрибутами документа: назва, дата створення, розмір, автор тощо (наприклад, діалог пошуку в файловій системі MS Windows);
  • пошук зображень – пошук за змістом зображень (світлин, завантажених користувачем або даних URL зображення), в результаті чого можна одержати подібні зображення (робота ІПС Polar RosePicollator тощо).

Ефективність пошуку інформації залежить від чіткого уявлення того, що необхідно робити, тобто ця робота має плануватися. Є процедура пошуку інформації в мережі Інтернет, який здійснюється поетапно. Наводимо алгоритм процесу пошуку інформації в мережі Інтернет:
І етап – визначення предмета пошуку (визначаєте, що конкретно вас цікавить);
ІІ етап – складання списку ключових слів (з’ясовуєте, як може називатися те, що вас цікавить);
ІІІ етап – вибір інформаційного простору (визначаєте, де може знаходитися те, що вас цікавить);
IV етап – визначення інструменту пошуку (приймаєте рішення, як простіше і швидше знайти те, що вас цікавить);
V етап – попередній пошук (спробуйте знайти);
VІ етап – аналіз одержаної інформації (вивчіть одержану інформацію і, в разі необхідності, скоригуйте всі попередні дії);
VІІ етап – додатковий пошук інформації (здійснюйте подальший пошук, доки не отримаєте відповіді на своє питання).
Бажано також визначити час, за який буде здійснюватися пошук інформації, оцінити альтернативні способи одержання інформації і ступень важливості цієї інформації у контексті визначеної проблеми.
Інтернет сьогодні для багатьох фахівців є на першому місці серед джерел інформації, однак насправді все залежить від того, яку саме інформацію необхідно знайти. Принагідно зазначимо, що Інтернет – це велика віртуальна бібліотека, у якій зберігається неймовірне розмаїття інформації з будь-якого питання. Однак ця глобальна мережа не позбавлена недоліків:
  • може даремно забрати час, якого у керівника завжди обмаль;
  • деяка інформація цілком свідомо тенденційна або некоректна;
  • досить неосяжна для здійснення досліджень, якщо не визначитися напевно, як необхідно діяти;
  • має багато моментів, які можуть відволікати і завести в «глухий кут», заманювати і тим самим додатково заплутувати.
  • Безперечно, Інтернет є найкращим джерелом інформації, але користуючись ним, не можна ігнорувати інші джерела, а саме:
  • статистична і бухгалтерська звітність, аудиторські та фінансові звіти, офіційні бюлетені й збірники наказів МОН молоді та спорту;
  • біографи та історики;
  • внутрішні бібліотеки ПТНЗ і річні звіти, локальна документація й протоколи засідань і нарад;
  • друзі, колеги, експерти;
  • фінансові дайджести, моніторингові огляди ринку праці й ринку освітніх послуг, журнали, підручники, підбірки газет, брошури, періодичні видання, наукові журнали та інша періодика;
  • видавництва;
  • національні, міські та університетські бібліотеки (можуть бути в електронному форматі);
  • інформація конкурентів;
  • довідники;
  • спеціалізовані асоціації та професійні корпорації;
  • центри зайнятості населення;
  • роботодавці;
  • місцеві органи самоврядування.

Керівник може отримати інформацію й з таких джерел:
  • спостереження;
  • опитування;
  • співбесіда;
  • документи.

1 коментар: