Розвиток суспільства в ХХІ ст. характеризується
переходом в інформаційну цивілізацію, що зумовлює динамічний процес наукового
знання та експоненційне його зростання. Обсяг наукової, політичної,
культурологічної та іншої інформації зростає досить швидкими темпами, що
ставить перед людиною проблему виживання в інформаційних потоках. Розв’язання цієї
проблеми можливе за умов технологізації інформаційних процесів, під якими
розуміють виникнення, передачу, нагромадження, пошук та обробляння інформації.
Технологізація інформаційних процесів актуалізує методи й методики пошуку
інформації в новому інформаційному середовищі – Інтернеті, які відрізняються
від традиційних, і мають іншу класифікацію.
Видами пошуку в Інтернеті є:
повнотекстовий пошук – здійснюється по всьому змісту
документа (прикладом такого пошуку може бути будь-яка інформаційно-пошукова
система (ІПС): www.yandex.ru, www.google.com, Yahoo!, Baidu, Bing тощо;
- пошук за метаданими – пошук за деякими атрибутами документа: назва, дата створення, розмір, автор тощо (наприклад, діалог пошуку в файловій системі MS Windows);
- пошук зображень – пошук за змістом зображень (світлин, завантажених користувачем або даних URL зображення), в результаті чого можна одержати подібні зображення (робота ІПС Polar Rose, Picollator тощо).
Ефективність пошуку інформації залежить від чіткого
уявлення того, що необхідно робити, тобто ця робота має плануватися. Є
процедура пошуку інформації в мережі Інтернет, який здійснюється поетапно.
Наводимо алгоритм процесу пошуку інформації в мережі Інтернет:
І етап – визначення
предмета пошуку (визначаєте, що конкретно вас цікавить);
ІІ етап – складання списку ключових слів (з’ясовуєте, як
може називатися те, що вас цікавить);
ІІІ етап – вибір інформаційного простору (визначаєте, де
може знаходитися те, що вас цікавить);
IV етап – визначення інструменту пошуку (приймаєте рішення,
як простіше і швидше знайти те, що вас цікавить);
V етап – попередній
пошук (спробуйте знайти);
VІ етап –
аналіз одержаної інформації (вивчіть одержану інформацію і, в разі необхідності,
скоригуйте всі попередні дії);
VІІ етап
– додатковий пошук інформації (здійснюйте подальший пошук, доки не отримаєте
відповіді на своє питання).
Бажано також визначити час, за який буде здійснюватися
пошук інформації, оцінити альтернативні способи одержання інформації і ступень
важливості цієї інформації у контексті визначеної проблеми.
Інтернет сьогодні для багатьох фахівців є на першому
місці серед джерел інформації, однак насправді все залежить від того, яку саме
інформацію необхідно знайти. Принагідно зазначимо, що Інтернет – це велика
віртуальна бібліотека, у якій зберігається неймовірне розмаїття інформації з
будь-якого питання. Однак ця глобальна мережа не позбавлена недоліків:
- може даремно забрати час, якого у керівника завжди обмаль;
- деяка інформація цілком свідомо тенденційна або некоректна;
- досить неосяжна для здійснення досліджень, якщо не визначитися напевно, як необхідно діяти;
- має багато моментів, які можуть відволікати і завести в «глухий кут», заманювати і тим самим додатково заплутувати.
- Безперечно, Інтернет є найкращим джерелом інформації, але користуючись ним, не можна ігнорувати інші джерела, а саме:
- статистична і бухгалтерська звітність, аудиторські та фінансові звіти, офіційні бюлетені й збірники наказів МОН молоді та спорту;
- біографи та історики;
- внутрішні бібліотеки ПТНЗ і річні звіти, локальна документація й протоколи засідань і нарад;
- друзі, колеги, експерти;
- фінансові дайджести, моніторингові огляди ринку праці й ринку освітніх послуг, журнали, підручники, підбірки газет, брошури, періодичні видання, наукові журнали та інша періодика;
- видавництва;
- національні, міські та університетські бібліотеки (можуть бути в електронному форматі);
- інформація конкурентів;
- довідники;
- спеціалізовані асоціації та професійні корпорації;
- центри зайнятості населення;
- роботодавці;
- місцеві органи самоврядування.
Керівник може отримати інформацію й з таких джерел:
- спостереження;
- опитування;
- співбесіда;
- документи.
Дякую, дуже цінні поради, вже скористувалася!
ВідповістиВидалити