Шукати в цьому блозі

четвер, 10 січня 2013 р.

Запрошуємо всіх керівників професійно-технічних навчальних закладів (директорів, їх заступників, старших майстрів, методистів, керівників методичних об"єднань/циклових комісій) до співпраці з розвитку інформаційно-аналітичної компетентності як основи управлінської діяльності


Стратегія управління сучасним ПТНЗ потребує від керівників знань, умінь, навичків і здатності виходити за межі нормативної діяльності, виробляти неординарні рішення, організовувати інноваційні, творчі процеси в умовах певної невизначеності, високої конкуренції на ринку освітніх послуг і ринку праці. У зв’язку з цим виникає необхідність постійного суб’єктивного розвитку та опанування різними компетентностями, зокрема інформаційно-аналітичною, яка науковцями слушно визнана невід’ємною складовою управлінської діяльності. На жаль, формування й розвиток інформаційно-аналітичної компетентності не має цілеспрямованого і обґрунтованого характеру ні в системі підготовки фахівців з управління навчальними закладами, ні в системі підвищення їхньої кваліфікації. Прояв цієї компетентності залежить від ситуативних чинників, а тому не співвідноситься з професіоналізмом управлінця (менеджера) системи професійно-технічної освіти. Нерідко її низький рівень (недостатність знань інформаційно-пошукових систем та як наслідок можливостей їх використання для задоволення інформаційних потреб, про способи класифікації і систематизації інформації, алгоритмів складання різних форм фіксації інформації та її аналізу, технологій створення особистих інформаційних банків і баз даних, їх використання у професійній діяльності й професійному спілкуванні тощо) стає причиною невдач в управлінській діяльності.
Історично зумовлено, що саме інформаційно-аналітична діяльність у системі управління забезпечує розроблення і реалізацію стратегічних рішень. Тому за цих умов недооцінювання ролі інформаційно-аналітичної компетентності керівників ПТНЗ позначається на обґрунтованості й ефективності управлінських рішень, що гальмує подальший розвиток навчального закладу.
Інформаційна аналітика як спосіб оцінювання і розкриття суті ситуації та прогнозування її подальшого розвитку є загальновизнаною. Однак сучасні інформаційні процеси розвиваються дедалі стрімкіше, а здатність керівника  ПТНЗ сприймати, аналізувати різноманітні дані, що надходять з різних джерел інформації, і ставити відповідні поточні завдання й знаходити нові способи ефективного реагування на них недостатньо розвинута. Адже специфічний характер відомчого аналізу має певні особливості – він не обмежується лише аналізом навчально-виховного й навчально-виробничого процесів, а й виходить за його межі. Сучасному керівникові ПТНЗ доводиться аналізувати: ринок освітніх послуг, ринок праці, ринок продажу товару (кваліфікованих робітників); чинники, що впливають на розвиток регіону (демографічна ситуація, географічні особливості, промисловість, традиції тощо). Це свідчить про максимальну соціально-педагогічну значущість результатів інформаційно-аналітичної діяльності, яка актуалізує необхідність постійного розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівника ПТНЗ. 
Для розвитку інформаційно-аналітичної компетентності (далі - ІАК) керівників ПТНЗ пропонуємо таку технологію, як електронний портфоліо - е-портфоліо. Його структура складається з розділів:
І. Портрет, в якому розкривається особистість учасника експерименту (в довільній формі: короткі дані про себе, професійні та наукові інтереси, улюблені заняття);
ІІ. Діагностичні матеріали (анкети, листи опитування, карти самооцінювання, які направляються організатором експерименту), що пропонуються керівником експерименту.
ІІІ. Критерії і параметри оцінювання рівнів розвитку ІАК керівників ПТНЗ (пропонуються керівником експерименту).
IV. Колектор (файл-накопичувач методичних рекомендацій, письмових консультацій, рекомендованої літератури, відеоматеріалів, зразків тощо, які надсилаються організатором експерименту).
V. Робочі матеріали – виконані завдання (допускається поетапне, поелементне виконання).
VІ. Досягнення (відображають завершену роботу, за підсумками якої визначається рівень розвитку ІАК. Ці роботи за бажанням учасників експерименту можуть бути опубліковані в наукових виданнях ІПТО НАПН України, розміщені у виставці е-портфоліо на сайті ІПТО НАПН України, на сайті ОНМЦ ПТО).
Чому е-портфоліо? 

Вивчення і багатоманітне використання засобів ІКТ сприяє розвитку людини, що проявляється в удосконаленні умінь діяти не тільки за зразком, але й самостійно. При цьому непримусово, а в процесі реалізації професійних компетенцій, відбувається пошук необхідної інформації й природним шляхом набуваються навички роботи з пошуковими системами, інформаційними базами даних, розвивається здатність оцінювати інформацію вже на етапі її пошуку в максимально великій кількості джерел, аналізувати, висувати гіпотези, будувати моделі, експериментувати і робити висновки, приймати рішення в складних ситуаціях. Таким чином, рівень умінь використовувати в практичній діяльності ІКТ прямо пропорційно впливає на рівень розвитку ІАК керівника ПТНЗ. Робота з комп’ютером створює умови для підвищення ефективності самоосвіти, дослідницької діяльності як функції управління, розширюючи вікові можливості самовдосконалення.
У процесі використання ІКТ відбувається розвиток особистості того, хто навчається – його наочно-образного, критичного, теоретичного, інтуїтивного й творчого видів мислення, комунікативних здібностей, вдосконалення умінь обробляти інформацію, одержану з мережі Інтернет, продукувати різні варіанти управлінських рішень і вибирати оптимальні.
В зарубіжних країнах з початку ХХІ ст. проведено масштабний експеримент з впровадження eportfolios у навчальний процес університетів і коледжів, результати якого довели ефективність позитивного впливу цього «потенційно потужного інструменту» на організацію навчання студентів і одержані ними результати за рахунок утворення «зв’язку між навчанням і практикою» та продемонстрували «великі перспективи для оцінювання на інституціональному рівні».
Було виявлено, що впровадження навчального е-портфоліо сприяє самомотивації до навчання упродовж життя; розвитку критичного мислення, теоретичних і технологічних інформаційно-аналітичних знань і умінь (розвиток ІАК), рефлексії освітньої діяльності; втіленню компетентнісного підходу в освіті дорослих. Робота з е-портфоліо уможливлює максимальне розкриття творчого потенціалу, виявлення найбільш сильних сторін фахівця; самопізнання, самоорганізацію, самоконтроль, самооцінювання власних результатів та досягнень; проектування власного вектору розвитку. Е-портфоліо використовується з метою навчання і розвитку особистості; оцінювання результатів; презентації; науково-дослідної діяльності; узагальнення досвіду; демонстрації професійних досягнень (атестація); кар'єрного зростання (електронний сертифікат кар'єри) тощо. 

Отже, усім керівникам, бажаючим взяти участь в експерименті з розвитку ІАК, пропонуємо :
скласти власний портрет, в якому розкривається особистість учасника експерименту (в довільній формі: короткі дані про себе, професійні та наукові інтереси, улюблені заняття тощо; можна використовувати презентаційний матеріал, тобто приймається будь-яка ваша фантазія і творчість).

Якщо потрібна допомога або консультації, пишіть. Сподіваємося на вашу зацікавленість і активність. 

Немає коментарів:

Дописати коментар