Стратегія управління сучасним ПТНЗ потребує від
керівників знань, умінь, навичків і здатності виходити за межі нормативної
діяльності, виробляти неординарні рішення, організовувати інноваційні, творчі
процеси в умовах певної невизначеності, високої конкуренції на ринку освітніх
послуг і ринку праці. У зв’язку з цим виникає необхідність постійного
суб’єктивного розвитку та опанування різними компетентностями, зокрема
інформаційно-аналітичною, яка науковцями слушно визнана невід’ємною складовою
управлінської діяльності. На жаль, формування й розвиток
інформаційно-аналітичної компетентності не має цілеспрямованого і
обґрунтованого характеру ні в системі підготовки фахівців з управління
навчальними закладами, ні в системі підвищення їхньої кваліфікації. Прояв цієї
компетентності залежить від ситуативних чинників, а тому не співвідноситься з
професіоналізмом управлінця (менеджера) системи професійно-технічної освіти.
Нерідко її низький рівень (недостатність знань інформаційно-пошукових систем та
як наслідок можливостей їх використання для задоволення інформаційних потреб,
про способи класифікації і систематизації інформації, алгоритмів складання
різних форм фіксації інформації та її аналізу, технологій створення особистих
інформаційних банків і баз даних, їх використання у професійній діяльності й
професійному спілкуванні тощо) стає причиною невдач в управлінській діяльності.
Історично зумовлено, що саме інформаційно-аналітична
діяльність у системі управління забезпечує розроблення і реалізацію
стратегічних рішень. Тому за цих умов недооцінювання ролі
інформаційно-аналітичної компетентності керівників ПТНЗ позначається на
обґрунтованості й ефективності управлінських рішень, що гальмує подальший
розвиток навчального закладу.
Інформаційна аналітика як спосіб оцінювання і розкриття суті ситуації та
прогнозування її подальшого розвитку є загальновизнаною. Однак сучасні
інформаційні процеси розвиваються дедалі стрімкіше, а здатність керівника ПТНЗ сприймати, аналізувати різноманітні дані,
що надходять з різних джерел інформації, і ставити відповідні поточні завдання
й знаходити нові способи ефективного реагування на них недостатньо розвинута.
Адже специфічний характер відомчого аналізу має певні особливості – він не
обмежується лише аналізом навчально-виховного й навчально-виробничого процесів,
а й виходить за його межі. Сучасному керівникові ПТНЗ доводиться аналізувати:
ринок освітніх послуг, ринок праці, ринок продажу товару (кваліфікованих
робітників); чинники, що впливають на розвиток регіону (демографічна ситуація,
географічні особливості, промисловість, традиції тощо). Це свідчить про
максимальну соціально-педагогічну значущість результатів інформаційно-аналітичної
діяльності, яка актуалізує необхідність постійного розвитку
інформаційно-аналітичної компетентності керівника ПТНЗ.
Для розвитку інформаційно-аналітичної компетентності (далі - ІАК) керівників ПТНЗ пропонуємо таку технологію, як електронний портфоліо - е-портфоліо. Його структура складається з розділів:
І. Портрет, в якому розкривається особистість учасника експерименту
(в довільній формі: короткі дані про себе, професійні та наукові інтереси,
улюблені заняття);
ІІ. Діагностичні матеріали (анкети, листи опитування, карти
самооцінювання, які направляються організатором експерименту), що пропонуються
керівником експерименту.
ІІІ. Критерії і параметри оцінювання рівнів розвитку ІАК керівників
ПТНЗ (пропонуються керівником експерименту).
IV. Колектор (файл-накопичувач методичних
рекомендацій, письмових консультацій, рекомендованої літератури,
відеоматеріалів, зразків тощо, які надсилаються організатором експерименту).
V. Робочі матеріали – виконані завдання
(допускається поетапне, поелементне виконання).
VІ. Досягнення (відображають завершену
роботу, за підсумками якої визначається рівень розвитку ІАК. Ці роботи за
бажанням учасників експерименту можуть бути опубліковані в наукових виданнях
ІПТО НАПН України, розміщені у виставці е-портфоліо на сайті ІПТО НАПН України,
на сайті ОНМЦ ПТО).
Чому е-портфоліо?
Вивчення і багатоманітне використання
засобів ІКТ сприяє розвитку людини, що проявляється в удосконаленні умінь діяти
не тільки за зразком, але й самостійно. При цьому непримусово, а в процесі
реалізації професійних компетенцій, відбувається пошук необхідної інформації й
природним шляхом набуваються навички роботи з пошуковими системами,
інформаційними базами даних, розвивається здатність оцінювати інформацію вже на
етапі її пошуку в максимально великій кількості джерел, аналізувати, висувати
гіпотези, будувати моделі, експериментувати і робити висновки, приймати рішення
в складних ситуаціях. Таким чином, рівень умінь використовувати в практичній
діяльності ІКТ прямо пропорційно впливає на рівень розвитку ІАК керівника ПТНЗ.
Робота з комп’ютером створює умови для підвищення ефективності самоосвіти,
дослідницької діяльності як функції управління, розширюючи вікові можливості
самовдосконалення.
У
процесі використання ІКТ відбувається розвиток особистості того, хто навчається
– його наочно-образного, критичного, теоретичного, інтуїтивного й творчого
видів мислення, комунікативних здібностей, вдосконалення умінь обробляти
інформацію, одержану з мережі Інтернет, продукувати різні варіанти
управлінських рішень і вибирати оптимальні.
В зарубіжних країнах з
початку ХХІ ст. проведено масштабний експеримент з впровадження eportfolios у навчальний процес університетів і коледжів, результати якого довели ефективність
позитивного впливу цього «потенційно потужного інструменту» на
організацію навчання студентів і одержані ними результати за рахунок утворення
«зв’язку між навчанням і практикою» та продемонстрували «великі перспективи для
оцінювання на інституціональному рівні».
Було виявлено, що впровадження
навчального е-портфоліо сприяє самомотивації
до навчання упродовж життя; розвитку критичного мислення, теоретичних і
технологічних інформаційно-аналітичних знань і умінь (розвиток ІАК), рефлексії
освітньої діяльності; втіленню компетентнісного підходу в освіті дорослих. Робота з е-портфоліо уможливлює максимальне розкриття творчого
потенціалу, виявлення найбільш сильних сторін фахівця; самопізнання,
самоорганізацію, самоконтроль, самооцінювання власних результатів та досягнень;
проектування власного вектору розвитку. Е-портфоліо
використовується з метою навчання і розвитку особистості; оцінювання
результатів; презентації; науково-дослідної діяльності; узагальнення досвіду;
демонстрації професійних досягнень (атестація); кар'єрного зростання
(електронний сертифікат кар'єри) тощо.
Отже, усім керівникам, бажаючим взяти участь в експерименті з розвитку ІАК, пропонуємо :
скласти власний портрет, в якому розкривається особистість учасника експерименту (в довільній формі: короткі дані про себе, професійні та наукові інтереси, улюблені заняття тощо; можна використовувати презентаційний матеріал, тобто приймається будь-яка ваша фантазія і творчість).
Якщо потрібна допомога або консультації, пишіть. Сподіваємося на вашу зацікавленість і активність.
Немає коментарів:
Дописати коментар