Крім
зовнішнього та внутрішнього аналізу, використовується низка спеціальних методів
традиційного аналізу документів:
Історичний метод: в його межах визначається надійність і вірогідність документа, авторство,
місце, час і обставини його виникнення;
Літературний метод: використовується для виявлення автентичності тексту автора, вивчення його
стилю і словника;
Психологічний метод: дозволяє встановити особливості характеру автора, співвіднести ті події,
що він висвітлює із соціальним середовищем;
Соціологічний метод: дає змогу пояснити документ в його соціальному контексті;
Юридичний метод: використовується у вивченні текстів судової практики;
Лінгвістичний метод: застосовується до вивчення структури тексту.
Використовуючи
спеціальні методи традиційного аналізу документів, учені пропонують здійснити
процедуру надання відповідей на запитання: що являє собою документ (його вид,
форма)? Який його контекст? Хто автор? З якою метою створений документ? Яка
надійність документа? Яка вірогідність зафіксованих у ньому даних? Який
суспільний вплив (резонанс) документа? Який фактичний зміст документа? Який
оцінювальний зміст документа? Які висновки можна зробити у відношенні рівня
компетентності автора документа? (Ю. Сурмін і М. Тулєнков).
Враховуючи
послідовність дій, процедуру надання відповідей при традиційному аналізі
документальної інформації, вчені зробили висновок про його трудомісткість і не
високий рівень об’єктивності. Однак, на наш погляд, його застосування
керівниками в практиці управління ПТНЗ неминуче, а тому вимагає опанування.
Не зважаючи
на те, що формалізований метод аналізу (контент-аналіз, якісний аналіз) є
методом соціологічного дослідження, він широко використовується в інших
областях соціального і гуманітарного знання – соціальній і загальній
психології, кримінології, літературознавстві тощо. В педагогіці його відносять
до методів вивчення педагогічної документації (звітно-облікової, нормативної
тощо). З їх вивченням практичні працівники зустрічаються майже щодня. Оскільки
їх аналіз дозволяє виявити динаміку розвитку особистості, співставити офіційні
погляди, одержати об’єктивні дані, що характеризують практику організації
навчально-виховного і навчально-виробничого процесів тощо. Цю інформацію,
зазвичай, узагальнюють у формі наказу, довідки, інформації, доповіді,
виступу-повідомлення і т. ін. Оскільки вона одержується з різних документів,
обґрунтовується на підставі теоретичних положень, то здебільшого буває
достатньо об’ємною, що ускладнює роботу керівника (дослідника). Окрім цього всі
документи викладаються в різній формі, їх мова неоднозначна, що утруднює їх
порівняння (співставлення), аналіз і оцінку. Тому на допомогу керівникам приходить
досвід, інтуїція, а все частіше автоматизація обробки і збереження даних
документів за допомогою комп’ютерної техніки і автоматизованих систем
управління (АСУ).
Метод контент-аналізу (англ. content – зміст, analysis – розкладання) дозволяє одержати
вірогідну інформацію шляхом її спеціальної вибірки. Це «метод виявлення і
оцінки специфічних характеристик текстів та інших носіїв інформації
(відеозаписів, інтерв’ю, відповідей на відкриті запитання анкети тощо)» (П.
Образцова).
Практичні поради
Алгоритм здійснення контент-аналізу:
- працюючи з великим масивом інформації (наприклад, з текстами), слід, насамперед, визначити мету вивчення цієї інформації;
- на наступному етапі необхідно виокремити певні смислові одиниці змісту і форму інформації (наприклад, окремі психологічні характеристики, види взаємодії людей при виконанні певних професійних дій та ін.);
- з метою виявлення існуючих тенденцій визначити частоту і об’єм їх вживання.
Реалізуючи цей науковий метод, керівник одержує інформацію, яка відповідає
якісним критеріям – об’єктивності, надійності та валідності, на відміну від
інформації, одержану традиційним методом.
Цей метод
достатньо широко використовують у процесі аналізу різних документів:
- звітів різного виду;
- протоколів зборів, конференцій;
- міжурядових договорів, угод;
- матеріалів ЗМІ;
- наукових публікацій.
Дуже часто цей метод аналізу
використовують спецслужби – до 80 % найсекретнішої інформації одержується за
його допомогою.
Керівнику на замітку
Характеризуючи
метод контент-аналізу, вітчизняні науковці зазначають, що: «Специфіка
використання контент-аналізу проявляється не в обліку одиниць спостереження, а
в змістовому тлумаченні об’єкта дослідження (тобто, тексту того чи іншого
документа)» (Ю. Сурмін та М. Тулєнков). Автори звертають увагу на те, що одні й
ті факти і події інтерпретуються різними авторами по-різному. Зміст тексту
завжди пов'язаний зі способом відображення об’єктивної реальності,
детермінованим формами суспільної свідомості, що відбилися на ньому. Текст і
його зміст для дослідника є реальністю першого порядку і тому завданням
дослідження, насамперед, визначається з’ясування зв’язку тексту з фактами,
подіями, відносинами, про які йдеться в тексті. Не менш важливим є встановлення
позиції, інтересів і настанов у відборі матеріалів до тексту, що вивчається –
які з них подані яскраво, про які йдеться лише в контексті, а які взагалі
заретушовані або залишилися «за кадром». Це методологічна
сторона контент-аналізу. До його методичної
або технічної сторони відносять питання: формулювання завдань, виокремлення
категорій та одиниць змісту, зведення граматичних структур до спільних форм,
забезпечення надійності та співставленості одержаних даних.
Якість
застосування контент-аналізу документів можна підвищити, застосувавши низку
процедур:
- визначення проблеми, мети, завдань, об’єкта і предмета дослідження (зміст газет, кіно- і відеофільмів, публічних виступів, теле- і радіопередач, суспільних і особистих документів);
- формування представницької вибірки документів з урахуванням надійності і вірогідності документальної інформації (найчастіше контент-аналіз проводять на річній виборці: при вивченні протоколів зборів достатньо 12 протоколів – по кількості місяців, при вивченні ЗМІ – 12–16 номерів газет, журналів, кіно- і радіоднів; вибірка повідомлень ЗМІ обмежується зазвичай 200–600 текстами);
- визначення емпіричних об’єктів, відображених у масиві;
- виокремлення одиниць аналізу, які поділяють на смислові (наприклад, поняття в їх різному вираженні – слові, терміні, сполученні слів, темі, відображений в смислових образах, статтях, частинах тексту, іменах людей, географічних назвах, суспільних подіях, фактах, випадках, оцінках тощо) та якісні;
- вибір одиниць обліку – величини виміру категорій змісту (найчастіше використовують «простір-час» – кількість строк, абзаців, площина тексту, метраж кіноплівки), частоту прояву ознак у тексті і частоту появи одиниць обліку;
- перевірка розробленої методики на надійність і її використання (Ю. Сурмін та М. Тулєнков).
Слід
зазначити, що застосування контент-аналізу інформації передбачає використання
певної матриці, стовбці якої відповідають певним документам (літературним
джерелам), а строчки – одиницям аналізу. Наприклад, складається таблиця (матриця),
в стовбцях якої указані автори і літературні джерела, а в рядках наводиться
визначення поняття, наприклад, «інформаційно-аналітична компетентність» як
одиниця аналізу. Цей метод дослідниками визнаний ефективним і перспективним у
світлі бурхливого розвитку комп’ютерної техніки і програмних засобів пізнання
соціальної дійсності.
Таким чином,
розглянуті вище методи можуть бути застосовані як для аналізу інформації, розміщеної
в документах, так і для текстової інформації літературних джерел.
Немає коментарів:
Дописати коментар