Шукати в цьому блозі

середа, 6 березня 2013 р.

ЕКСПЛІКАЦІЯ ПОНЯТТЯ «АНАЛІЗ» ТА НАЙБІЛЬШ ПОШИРЕНІ МЕТОДИ АНАЛІЗУ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ ПТНЗ


Вивчення наукової літератури з філософії, соціології, педагогіки, психології, економіки свідчить про те, що поняття «аналіз» має різне тлумачення. Аналіз може інтерпретуватися як:
  • статистична обробка інформації;
  • використання певного математичного методу;
  • обчислення певного логічного індексу (узагальненого показника, одержаного на основі деяких емпіричних індикаторів шляхом використання логічних операцій).

Можна говорити про аналіз пізнавальних можливостей анкетних запитань або індикаторів іншого роду. Під категорією «аналіз» також розуміють:
  • різні логічні схеми перевірки гіпотез дослідження (якщо такі в дослідженні передбачаються);
  • логіку розв’язання завдань різного класу;
  • логіку інтерпретації емпіричних закономірностей.

Тобто, будь-яке дослідження (соціологічне, педагогічне, психологічне тощо) за своєю суттю є аналізом фрагменту соціальної реальності. Водночас слід взяти до уваги, що: «Дефініція (визначення) терміну «аналіз» … можливе тільки тоді, коли термін використовується в певних словосполученнях. Наприклад, таких, як: логіка аналізу, стратегія аналізу, первинний аналіз даних, статистичний аналіз, вторинний аналіз, аналіз даних, математичний аналіз, типологічний аналіз, факторний аналіз, причинний аналіз, порівняльний аналіз тощо» (Татарова Г. Г. Методология анализа данных в социологии (введение). Учебник для вузов / Г. Г. Татарова. – М. : NOTA BENE, 1999. – 224 с.). Тільки в науковій праці «Социология в России / Под ред. В. А. Ядова» вживається 18 словосполучень з поняттям «аналіз», а в Енциклопедичному соціологічному словнику й того більш.
Однак, нашим завданням є ознайомлення керівників з найбільш поширеними в практиці управління ПТНЗ методами аналізу. Оскільки останнім часом все більше уваги приділяється проблемам маркетингу в системі управління ПТО, то ми вважали доцільним звернутись до тих методів аналізу, що використовується в маркетингових дослідженнях, що, на наш погляд, сприятиме розвитку ІАК керівників ПТНЗ.
У підручниках з маркетингу значна увага приділяється аналізу даних для прогнозування подальшого розвитку організації (окремого напряму діяльності, розвитку персоналу тощо). В умовах децентралізації управління ПТНЗ, розвитку сфери освітніх послуг і ринку праці робота з аналізу даних набуває актуальності, про що йшлося вище. А тому вважаємо доречними деякі практичні поради для керівників ПТНЗ, які подаємо у вигляді алгоритму дій з перетворення вихідних даних та основні види статистичного аналізу для проведення маркетингових досліджень:
  • Здійснити перетворення вихідних даних:

Перевести «сирі» дані в «осмислену» інформацію → ввести в комп’ютер → перевірити на предмет помилок → закодувати → представити в матричній формі (табуляція).
  • Здійснити статистичний аналіз. Для маркетингових досліджень виокремлюють 5 основних видів:

- дескрептивний аналіз в його основу покладено такі статистичні виміри, як середня величина, мода, середнє квадратичне відхилення, розмах або амплітуда варіації;
- висновковий аналіз його суть полягає в використанні статистичних процедур (наприклад, перевірка гіпотез) з метою узагальнення одержаних результатів на всю сукупність, яка досліджується;
- аналіз відмінностейвикористовується з метою порівняння результатів дослідження кілької груп (об’єктів)  для визнечення степені реальної відмінності в їх поведінці, реакції на одні й ті же впливи тощо;
- аналіз зв’язківспрямований на визначення систематичних зв’язків, змінних, їх спрямованості, сили тощо;
- завбачливий аналіз застосовується для прогнозування розвитку подій в майбутньому (наприклад, аналіз часових рядів)

Немає коментарів:

Дописати коментар