Не зважаючи на те, що
робота над літературними джерелами інформації властива здебільшого для різних
наукових досліджень, у практиці управління ПТНЗ їй відводиться значна роль –
інформаційне забезпечення прийняття управлінських рішень. Адже саме «науковість
– якість знань, освіченості, широти світогляду» є одним із домінуючих
показників авторитету керівника, який в ранжуванні його найважливіших якостей
висунутий на перше місце [1, с. 230]. На другому місці діловий авторитет
(ділові якості) керівника – компетентність, навички, досвід, або експертна
влада. Її також ототожнюють з інформаційною владою, оскільки «носій експертної
влади характеризується й найбільшою інформованістю в виробничих питаннях, але
експертна влада передбачає вищість не тільки в знаннях та інформації, але й в
навичках і уміннях їх використовувати. А інформаційна влада здатна слугувати не
тільки розповсюдженню об’єктивних відомостей, але й маніпулювати, тобто
управляти свідомістю і поведінкою персоналу всупереч інтересам людей, тобто
може бути і засобом обману» [1, с. 230–231]. Крім цього сучасний керівник не
може бути успішним, якщо не вміє одержувати обґрунтовану та об’єктивну
інформацію про поведінку суб’єктів економічного середовища (на рівні регіону),
причинах і чинниках впливу на неї. Зазвичай, така інформація або відсутня
взагалі, або її недостатньо для прогнозування і корегування поведінки. Її «не
знайдеш на поверхні», а тому необхідне спеціальне дослідження. Очевидним є те,
що будь-яка проблема, пов’язана з життям людей і суспільства, характеризується
багатьма чинниками – психологічними, економічними, соціологічними,
педагогічними, юридичними, організаційно-трудовими та техніко-технологічними.
Вочевидь, що спираючись лише на власний досвід та інтуїцію, вирішити їх не
вдається реальним. У зв’язку з цим І. Андреєва наголошує: «Науковий підхід до
дослідження дійсності, на відміну від буденного, дозволяє виявити і використати
глибинні, істотні системоутворюючи чинники, наблизитися до істинного знання.
Він розуміє дослідження властивостей та особливостей об’єкта вивчення,
встановлення його сутнісних ознак, властивостей, якостей, закономірностей
розвитку, зв’язків і чинників, що визначають поведінку» [2, с. 362]. А це,
відповідно, вимагає роботи з літературними джерелами.
Практичні
поради
Починаючи роботу з
літературними джерелами інформації слід звернути увагу на таке:
- літературні джерела
можуть бути застарілі і не відповідати сучасним досягненням науки, а тому
потрібно пам’ятати, що найбільш інтенсивно використовуються наукові журнали
одно-чотирирічної давності. Оперативний масив довідково-інформаційних фондів бібліотек
не перевищує 7–8 років;
- необхідно
користуватися новітніми, фундаментальними і геніальними роботами.
Визначивши проблему дослідження
та сформулювавши її, слід здійснити обробку семантичної інформації – визначити
смисл (зміст, суть, сутність) понять, що містяться в сформульованій проблемі.
Це дозволить:
- виявити смислові
зв’язки між словами вихідного тексту;
- скласти тезаурус (тип
словника, що подає лексичний склад мови в максимально повному обсязі), який
дозволить «розмовляти однією мовою» в колективі під час розгляду проблеми;
- визначитися зі
структурою дослідження;
- конкретизувати
напрями наукового пошуку;
- зорієнтуватися в виборі
необхідних літературних джерел інформації.
Щоб робота з
літературними джерелами була ефективною, керівнику необхідно зосередитися на
вирішенні низки найважливіших завдань, тобто діяти за певним алгоритмом:
- зібрати літературні
джерела, які б передбачали фіксацію всього інформаційного масиву (наприклад,
методична тема, над якою працює ваш навчальний заклад, сформульована таким
чином: «Педагогічні умови підвищення якості професійної підготовки
кваліфікованих робітників для будівельної галузі». Тоді в списку літератури
мають бути наукові джерела з проблеми створення педагогічних умов для
підготовки кваліфікованих робітників у системі ПТО; ті, що розкривають сутність
якості професійної підготовки кадрів, та наукові джерела, в яких висвітлені
шляхи підготовки кваліфікованих робітників для будівельної сфери; в нагоді
також стане література, в якій узагальнено педагогічний досвід роботи
вітчизняних і зарубіжних навчальних закладів з підготовки кваліфікованих
робітників, та обґрунтовані педагогічні технології з окресленої проблеми);
- відібрати з зібраного
масиву літератури ті джерела, які ви будете використовувати в дослідженні
зазначеної проблеми, користуючись критеріями: час існування джерела; його
фундаментальність; авторитет у науці, який виражається індексом цитування,
думкою експертів тощо;
- класифікувати
літературні джерела (визначити їх тип) за змістовим значенням: ті, що
відображають певні аспекти об’єкта і предмета дослідження (І група – присвячена
теоретичним аспектам об’єкта і предмета, ІІ – розглядає ті або інші аспекти
об’єкта, тобто відображає різне його наочне бачення) та наочні джерела, які
можуть бути теоретичними (обґрунтовують закономірності) і емпіричними (містять
факти);
- здійснити опис
літературних джерел, побудувати літературний огляд, який дозволить визначити
пізнавальну суть літературного джерела (це можливо зробити, відповівши на
запитання: які проблеми предмету дослідження висвітлюються в цьому джерелі?
Наскільки повно висвітлена в ньому проблема? Які проблеми залишилися поза
увагою автора?);
- зробити реферування літературних джерел,
підготовити на них посилання.
Література
1.
Столяренко Л. Д. Психология управления: Учебное
пособие / Л. Д. Столяренко. – Изд. 2-е. – Ростов н/Д : Феникс, 2005. – 512 с.
2.
Экономическая психология / Под ред. И. В.
Андреевой. – СПб : Питер, 2000. – 512 с. – (Серия “Теория и практика
менеджмента”)
Немає коментарів:
Дописати коментар