ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО ОБРОБКИ ІНФОРМАЦІЇ
Починаючи роботу з літературними джерелами інформації
слід звернути увагу на таке:
- літературні джерела можуть бути застарілі і не відповідати сучасним
досягненням науки, а тому потрібно пам’ятати, що найбільш інтенсивно використовуються
наукові журнали одно- чотирирічної давності. Оперативний масив
довідково-інформаційних фондів бібліотек не перевищує 7–8 років;
- необхідно користуватися новітніми, фундаментальними і геніальними
роботами.
Визначивши проблему дослідження та сформулювавши її,
слід здійснити обробку семантичної інформації – визначити смисл (зміст, суть,
сутність) понять, що містяться в сформульованій проблемі. Це дозволить:
- виявити смислові зв’язки між словами вихідного тексту;
- скласти тезаурус (тип словника, що подає лексичний склад мови в
максимально повному обсязі), який дозволить «розмовляти однією мовою» в
колективі під час розгляду проблеми;
- визначитися зі структурою дослідження;
- конкретизувати напрями наукового пошуку;
- зорієнтуватися в виборі необхідних літературних джерел інформації.
|
Щоб робота з літературними джерелами була ефективною, керівнику необхідно
зосередитися на вирішенні низки найважливіших завдань, тобто діяти за певним
алгоритмом:
- зібрати
літературні джерела, які б передбачали фіксацію всього інформаційного масиву
(наприклад, методична тема, над якою працює ваш навчальний заклад,
сформульована таким чином: «Педагогічні умови підвищення якості професійної
підготовки кваліфікованих робітників для будівельної галузі». Тоді в списку
літератури мають бути наукові джерела з проблеми створення педагогічних умов
для підготовки кваліфікованих робітників у системі ПТО; ті, що розкривають
сутність якості професійної підготовки кадрів, та наукові джерела, в яких
висвітлені шляхи підготовки кваліфікованих робітників для будівельної сфери;
в нагоді також стане література, в якій узагальнено педагогічний досвід
роботи вітчизняних і зарубіжних навчальних закладів з підготовки
кваліфікованих робітників, та обґрунтовані педагогічні технології з окресленої
проблеми);
|
Раціональний підхід до
роботи з літературними джерелами інформації
|
| |
- відібрати з зібраного масиву літератури ті джерела, які ви будете
використовувати в дослідженні зазначеної проблеми, користуючись критеріями:
час існування джерела; його фундаментальність; авторитет у науці, який
виражається індексом цитування, думкою експертів тощо;
- класифікувати літературні джерела (визначити їх тип) за змістовим
значенням: ті, що відображають певні аспекти об’єкта і предмета дослідження
(І група – присвячена теоретичним аспектам об’єкта і предмета, ІІ – розглядає
ті або інші аспекти об’єкта, тобто відображає різне його наочне бачення) та
наочні джерела, які можуть бути теоретичними (обґрунтовують закономірності) і
емпіричними (містять факти);
- здійснити опис літературних джерел, побудувати літературний огляд, який
дозволить визначити пізнавальну суть літературного джерела (це можливо
зробити, відповівши на запитання: які проблеми предмету дослідження
висвітлюються в цьому джерелі? Наскільки повно висвітлена в ньому проблема?
Які проблеми залишилися поза увагою автора?);
- зробити реферування літературних джерел, підготовити на них посилання.
|
Раціональний підхід до роботи з
літературними джерелами інформації
|
||
Немає коментарів:
Дописати коментар