Шукати в цьому блозі

понеділок, 21 січня 2013 р.



КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ І РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ 
ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
КЕРІВНИКІВ ПТНЗ


Рівень сформованості інформаційно-аналітичної компетентності як інтегративної якості професіоналізму керівників ПТНЗ може бути визначений за допомогою критеріїв і показників, розроблених нами з урахуванням основних теоретико-методологічних положень її розвитку:
когнітивний – володіння керівником інформаційно-аналітичними теоретичними і технологічними знаннями (теоретичнізнання основних понять: інформаційна потреба; інформаційно-аналітична діяльність (сутність, етапи); інформаційно-аналітична компетентністьсутність, структура; інформаційно-бібліографічні ресурси, інформаційний пошук, аналіз і синтез інформації, інформаційно-пошукові системи; технологічні знання технологій виявлення набору основних понять і термінів, що характеризують інформаційну потребу; способів виявлення і формулювання цілей і завдань інформаційно-аналітичної діялності та її етапів; спеціальних засобів забезпечення інформаційно-аналітичної діяльності – допоміжний апарат друкованих видань, інформаційно-бібліографічні видання, довідково-інформаційні видання, електронні бази і банки даних; видів інформаційно-бібліографічних ресурсів – бібліографічні покажчики, реферативні журнали, довідкові видання, каталоги і картотеки; інформаційно-пошукових систем і можливостей їх використання для задоволення інформаційних потреб; технології розробки і виконання плану особистої інформаційно-аналітичної діяльності, технологій корегування процесу здійснення ІАД в цілому та поетапно;
функціональний – сформованість і розвиток у керівника інформаційно-аналітичних умінь і навичок: аналіз і оцінювання інформації; здійснення самостійного комплексного розв’язання завдань професійної (управлінської) діяльності відповідно до етапів інформаційно-аналітичної діяльності; якісне перетворення змісту інформації, прийняття рішення та їх реалізація у відповідній формі; здійснення інформаційного пошуку – документального і фактографічного в ручному і автоматизованому режимі; використання допоміжного апарату друкованих видань; знання технології бібліографічного пошуку джерел інформації – особливості використання інформаційно-бібліографічних ресурсів – покажчиків, словників, картотек, каталогів тощо; бібліографічний пошук джерела інформації за допомогою інформаційно-пошукових систем і мереж; знання способів класифікації і систематизації інформації; синтезуючі уміння та навички: мисленнєве об’єднання окремих частин, сторін, аспектів, елементів, ознак і властивостей об’єктів в єдине, якісно нове ціле; комунікаційні вміння та навички: організація спільної інформаційно-аналітичної діяльності, домагання її високого результату, включаючи людей у вирішення загальногрупового завдання; застосування інформаційно-аналітичних знань на практиці; володіння основними методами, засобами і способами створення власного інформаційного банку в традиційному і електронному виді; використання і обмін інформацією; застосування інформаційно-комунікаційних технологій для розв’язання завдань, що виникають у процесі професійній діяльності; користування сучасними видами зв’язку – електронна пошта, skype тощо;
рефлексивний – рефлексія особистісного зростання; власного інформаційного розмаїття; здатність до самоаналізу і самооцінки рівня розвитку інформаційно-аналітичної компетентності, результатів інформаційно-аналітичної діяльності.
Визначення критеріїв та показників дає змогу виділити три основних рівні розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівників ПТНЗ (професійний, стандартний, базовий) та здійснити змістовне наповнення цих рівнів:
професійний рівень – ІАК характеризується накопиченим досвідом інформаційно-аналітичної діяльності; керівник уміє виявляти проблемні сторони процесу здійснення цього виду діяльності і шляхи їх розв’язання, аналізувати і оцінювати свій досвід і досвід колег, з урахуванням цього корегувати свою інформаційно-аналітичної діяльності;
стандартний – володіє системою теоретичних і технологічних інформаційно-аналітичних знань; намагається конструювати зміст своєї інформаційно-аналітичної діяльності, прогнозувати її, вибирати найбільш раціональні способи і прийоми роботи з урахуванням конкретних професійних завдань;
базовий – характеризується сформованістю у керівника окремих інформаційно-аналітичних знань і умінь; він копіює алгоритми здійснення інформаційно-аналітичної діяльності без урахування власних можливостей, здібностей і особливостей конкретної професійної ситуації.
Критерії, показники та рівні оцінювання динаміки розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівників ПТНЗ слугують тим інструментом, який дозволяє здійснити коректне кількісне і якісне вимірювання педагогічного процесу та визначити міру досягнення передбачуваної мети – одержати результат: позитивну динаміку розвитку інформаційно-аналітичної компетентності керівників ПТНЗ.

Немає коментарів:

Дописати коментар