КРИТЕРІЇ, ПОКАЗНИКИ І РІВНІ СФОРМОВАНОСТІ
ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
КЕРІВНИКІВ ПТНЗ
Рівень сформованості інформаційно-аналітичної
компетентності як інтегративної якості професіоналізму керівників ПТНЗ може
бути визначений за допомогою критеріїв і показників, розроблених нами з
урахуванням основних теоретико-методологічних положень її розвитку:
когнітивний – володіння керівником інформаційно-аналітичними теоретичними
і технологічними знаннями (теоретичні – знання основних понять: інформаційна
потреба; інформаційно-аналітична діяльність (сутність, етапи);
інформаційно-аналітична компетентність – сутність, структура; інформаційно-бібліографічні ресурси, інформаційний пошук,
аналіз і синтез інформації, інформаційно-пошукові системи; технологічні – знання технологій виявлення набору основних понять і термінів, що
характеризують інформаційну потребу; способів виявлення і формулювання цілей і завдань
інформаційно-аналітичної діялності та її етапів; спеціальних засобів
забезпечення інформаційно-аналітичної діяльності – допоміжний апарат друкованих
видань, інформаційно-бібліографічні видання, довідково-інформаційні видання,
електронні бази і банки даних; видів інформаційно-бібліографічних ресурсів –
бібліографічні покажчики, реферативні журнали, довідкові видання, каталоги і
картотеки; інформаційно-пошукових систем і можливостей їх використання для
задоволення інформаційних потреб; технології розробки і виконання плану
особистої інформаційно-аналітичної діяльності, технологій корегування процесу
здійснення ІАД в цілому та поетапно;
функціональний – сформованість і розвиток у керівника
інформаційно-аналітичних умінь і навичок: аналіз і оцінювання інформації; здійснення
самостійного комплексного розв’язання завдань професійної (управлінської) діяльності
відповідно до етапів інформаційно-аналітичної діяльності; якісне перетворення
змісту інформації, прийняття рішення та їх реалізація у відповідній формі; здійснення
інформаційного пошуку – документального і фактографічного в ручному і
автоматизованому режимі; використання допоміжного апарату друкованих видань;
знання технології бібліографічного пошуку джерел інформації – особливості
використання інформаційно-бібліографічних ресурсів – покажчиків, словників,
картотек, каталогів тощо; бібліографічний пошук джерела інформації за допомогою
інформаційно-пошукових систем і мереж; знання способів класифікації і
систематизації інформації; синтезуючі
уміння та навички: мисленнєве об’єднання окремих частин, сторін, аспектів,
елементів, ознак і властивостей об’єктів в єдине, якісно нове ціле; комунікаційні вміння та навички: організація
спільної інформаційно-аналітичної діяльності, домагання її високого результату,
включаючи людей у вирішення загальногрупового завдання; застосування
інформаційно-аналітичних знань на практиці; володіння основними методами, засобами
і способами створення власного інформаційного банку в традиційному і
електронному виді; використання і обмін інформацією; застосування
інформаційно-комунікаційних технологій для розв’язання завдань, що виникають у
процесі професійній діяльності; користування сучасними видами зв’язку –
електронна пошта, skype тощо;
рефлексивний – рефлексія особистісного зростання; власного інформаційного
розмаїття; здатність до самоаналізу і самооцінки рівня розвитку інформаційно-аналітичної
компетентності, результатів інформаційно-аналітичної діяльності.
Визначення критеріїв та показників
дає змогу виділити три
основних рівні розвитку інформаційно-аналітичної
компетентності керівників ПТНЗ (професійний, стандартний, базовий) та здійснити змістовне наповнення цих рівнів:
професійний рівень – ІАК характеризується накопиченим досвідом інформаційно-аналітичної
діяльності; керівник уміє виявляти проблемні сторони процесу здійснення цього
виду діяльності і шляхи їх розв’язання, аналізувати і оцінювати свій досвід і
досвід колег, з урахуванням цього корегувати свою інформаційно-аналітичної
діяльності;
стандартний – володіє системою теоретичних і технологічних інформаційно-аналітичних
знань; намагається конструювати зміст своєї інформаційно-аналітичної діяльності,
прогнозувати її, вибирати найбільш раціональні способи і прийоми роботи з
урахуванням конкретних професійних завдань;
базовий – характеризується сформованістю у керівника окремих
інформаційно-аналітичних знань і умінь; він копіює алгоритми здійснення інформаційно-аналітичної
діяльності без урахування власних можливостей, здібностей і особливостей
конкретної професійної ситуації.
Критерії, показники та рівні оцінювання динаміки
розвитку інформаційно-аналітичної
компетентності керівників ПТНЗ слугують тим
інструментом, який дозволяє здійснити коректне кількісне і якісне вимірювання
педагогічного процесу та визначити міру досягнення передбачуваної мети –
одержати результат: позитивну динаміку розвитку інформаційно-аналітичної
компетентності керівників ПТНЗ.
Немає коментарів:
Дописати коментар